2010. szeptember 22., szerda

Visszaelmékezés/Én így búcsúztattam a nyarat..

Ma igazán szép napos idő volt, kinn ültem a kertben, és akkor eszembe jutott, hogy idén a nyár utolsó szombatján hogyan zártuk le az idei nyarat. Már időben elkezdtem készülni rá, sokat gondolkodtam, hogy mi legyen a menü, milyen tortát készítsek stb., mivel nem szeretem az ilyen dolgokat félvállról venni. Így aztán kutatgattam, nézelődtem, keresgéltem régebbi és újabb receptek, újságok között, mire a végleges menü összeállt. A készülődéssel nem is volt semmi gond, de a csapat létszáma leredukálódott bizonyos események miatt.
Aggódtam az időjárás miatt, hiszen az elmúlt nyáron az időjárás eléggé kedvezőtlen volt, főleg hétvégenként. Az augusztus elején tartott összejövetel alkalmával például esett az eső, és bár fedett kerti kiülőnk van, mégsem olyan igazi a "kertiparty-feeling" szakadó esőben, mint szép nyárias időben..igen akkor szükséges volt az a bizonyos Umbrella - a tárgy és a dal egyaránt -, a hangulatot nem tudta elrontani, ezért úgy döntöttünk, hogy ha esik ha szakad, megtartom a nyár végi grillpartyt. Jól sikerült, még az umbrella sem került elő:) Nos ez lett belőle:
  
Először is a 2-féle grillpác. Meglepetésemre nemcsak az ízük lett nagyon jó, hanem a húsokat megfogta a pácok színe, így tálalva még mutatós is lett! Köretnek úgy gondoltam, ne legyen csak egyszerű sült krumpli, amit egy idő után meg is lehet unni, ugyanakkor figyeltem arra is, hogy olyan köretet válasszak, ami illik amely illik a menühöz, és gyorsan elkészíthető nagy mennyiségben, és ekkor jutott eszembe a jó öreg fokhagymás-szalonnás tepsis burgonya. Díszítésként 3-4 nagyobb szelet szalonna bevagdosva és megsütve. Azt mondták nagyon gusztusos lett.

Grill pác 1: 
(kb. 1kg húshoz)
1 Knorr Delikát Borsos-mustáros Villámpác
1dl olaj
1,5ek. méz (én ennél többet tettem, ízlés dolga, de nem rontotta el)
mustár ízlés szerint
Grill pác 2.:
(kb. 1kg húshoz)
1 Knorr Delikát Szárnyas Fűszervarázs
2-3 gerezd fokhagyma
4dl ketcup
2ek szójaszósz
1ek Worchester-szósz
Én csirkemellet használtam mindkét páchoz, 24 órával a sütés előtt mindegyikhez a hozzávalókat összekevertem, a húsokat felszeleteltem, majd zárható tálban a pácokkal bekentem, megforgattam bennük. Majd lezárva a hűtőbe tettem.

Ruccolás-paradicsomos-feta sajtos saláta
(Elvileg 8 személyre írja a recept, de szerintem ez annyira finom és különleges, hogy 4-5 ember simán elfogyasztja.)

Már 2x készítettem ezt megelőzően, és sejtettem, hogy mindenkinek tetszeni fog, mert nem mindennapi ízélménnyel szolgál ez a saláta. Az este folyamán mind elfogyott, és 5en voltunk..:)

Hozzávalók:
15dkg paradicsom
15dkg ruccola
15dkg feta sajt
5dkg fenyőmag (1 kis csomag, drága -500Ft-, de néha igenis megéri!)
1ek citromlé
1ek folyékony méz
4ek extraszűz olivaolaj
őrölt bors, só
A fenyőmagot serpenyőben megpirítottam, majd félretettem hűlni.
A paradicsomot megmostam, majd nagyobb cikkekre vágtam (vagy ha valaki koktélparadicsomot használ, azt elég félbe vágni). A ruccolát is megmostam, törlőpapíron megszárogattam, és a legvégén a szárait lecsíptem. A feta sajtot felkockáztam, majd elkészítettem az öntetet: az olajat jól kikevertem a citromlével, majd a mézzel és ízesítettem csipet sóval, kevés borssal. Az előkészített hozzávalókat egy tálba öntöttem, kissé összekevertem, majd a szószt ráöntve ismét összekevertem. Én nem sokkal a tálalás előtt szoktam az öntetet hozzáadni, mert attól egy idő után a ruccola összeesik. Továbbá a fenyőmagot is tálaláskor szórom rá, mert a szósztól megpuhul, és még ropogósan az igazi.
A recept eredetileg még egy kisebb sárgadinnye felét is írja hozzá, golyókat formázva, de még nem próbáltam, nem hangzik rosszul, majd legközelebb..

A húsokhoz 2-féle mártást készítettem, az egyik látható a fenti képen, az a Mangóchutney, a másikról nem készült kép, a mézes mustármártás.

Mangóchutney
Hozzávalók:
2db jó érett mangó
1db lime
1 nagyobb fej lilahagyma
1ek barna cukor (én 2ek használtam, és sima cukor is jó ha nincs barna)
kevés olívaolaj
csipet só
kevés gyömbér

A mangót meghámoztam, majd lefejtettem a magjáról, és a húsát összeturmixoltam. A lila hagymát apró kockákra vágtam, kissé megdinszteltem az olívaolajon. A cukrot megkaramellizáltam, majd a hagymát hozzákevertem, majd következett a gyümölcshús, a lime leve és héja, csipetnyi só, és mindezt kicsit összemelegítettem. Tálaláskor megpirított mandulalapokkal szórtam meg

Ez egy eredetileg indiai mártás-féleség, igazán különleges és egzotikus ízélmény, kimondottan ínyenceknek. Én előtte egyszer ettem belőle, de már vártam az alkalmat, hogy újból elkészítsem. Nagyon tetszett mindenkinek, egyszerűen elkészíthető, és ajánlom mindenkinek, hacsak nem szereti a mangót.

Mézes mustármártás
(6-8 személyre)
8ek folyékony méz
8ek fehérborecet
8ek mustár
1,5dl olaj
só, fehér bors
2 csokor kapor felaprítva (én ezt kihagytam, hátha valaki nem szereti a kaprot)

A mustárt a mézzel és az ecettel elkevertem, majd jól eldolgoztam az olajjal. Először úgy tűnt  nem áll össze  , de hosszas kitartó kevergetéssel kellemes állagú mártás lesz belőle. Sóval, borssal ízesítjük. Végül hozzáadjuk az apróra vágott kaprot. Szerintem anélkül jobb, de egy próbát megér.



Cukkini-kicsit másképp

Saját ötlet alapján készült, mégpedig úgy alakult ki, hogy a nyáron sokszor készítettünk különféle cukkinis ételeket, de csak magában, kockára vágva és hagymával olajon megdinsztelve is szeretjük húsokhoz köretként és önmagában egyaránt. Egy alkalommal a sima, kockára vágott verziónak indult, aztán anyukám szórt rá egy kis fahéjat, mondván hogy így olyan keleties lesz, leginkább indiai jellegű. Nekem pedig nem kellett több és máris továbbfejlesztettem az ötletet. Szórtam még rá több fahéjat, eszembe jutott, hogy van-e méz -szerencsémre volt itthon- így mézet is tettem rá, illetve szeletelt mandula is volt itthon, azt serpenyőben megpirítottam. Miközben az olajon pároltam, akkor került rá a fahéj és a méz, mikor elkészült, a pirított mandulát akkor kevertem hozzá. Akkor is vendégek voltak nálunk, és mindenkinek ízlett ez a kis újítás, és mivel volt még bőven cukkini, gondoltam ismét készítek ilyet, mert sok időt, és energiát nem vesz igénybe. Ezúttal még kicsit továbbfejlesztve, mert volt még itthon néhány fej gomba, és bevállaltam, hogy kockákra vágva a cukkinivel együtt pároltam meg és ízesítettem a fent említett módon. Így kaptam valami egzotikus zöldség-ragu-féleséget:) Szerintem megérte bevállalni.

És végül jött mintegy megkoronázva az eddigieket, a torta. Meg kell vallanom, mikor kiválasztottam, alőször bajban voltam, mert olyan tortát szerettem volna, ami nyárias, ám könnyű is, hogy a menüsor végigkóstolása után ne nyomja meg túlzottan a hasunkat. Már odáig eljutottam, hogy 4 tortára korlátoztam a listát és még volt 2 hetem vissza, hogy válasszak. Végül megálmodtam és a kókuszos citromtorta mellett döntöttem.
Kókuszos citromtorta
Hozzávalók (kb. 12 szelethez)
10dkg vaj
20-23dkg kókuszos müzliszelet
24g színtelen zselatin
3 tojássárgája
12-13dkg kristálycukor
5dl joghurt
1 citrom reszelt héja és leve
4dl tejszín
1dkg kókuszreszelék
díszítéshez: kókuszos müzliszelet és citromhéj

1./ A müzliszeleteket nejlonzacskóba téve húsklopfolóval finomra összetörtem. Közben a vajat megolvasztottam, majd kissé kihűtöttem. Ezt követően jól alaposan összekevertem a vajat a finomra tört müzlivel. 26cm-es tortaforma alját sütőpapírral kibéleltem, és a masszát így nyomkodtam az aljába. Kb. 1 órára hűtőbe tettem.
2./  A tojássárgákat a cukorral habosra kikevertem, közben a joghurtot a citrom levével és lereszelt héjával ízesítettem, és a tojáskrémel vegyítettem.
3./ A zselatint hideg vízzel keverve alacsony hőfokon megolvasztottam, és először 3-4 evőkanál krémmel kevertem össze, úgy öntöttem hozzá a krém egészéhez (ha szükséges, helyezzük hűtőszekrénybe dermedni)A  tejszínből 2dl felvertem és a dermedő krémbe forgattam fakanállal, óvatosan, hogy ne nagyon törjem meg a habot. Ezt az egészet pedig a morzsalapra öntöttem/simítottam és hűtőbe tettem legalább 4 órára, bár én az ilyeneket előző este el szoktam készíteni, biztos ami biztos, akkor tuti megköt és másnap már csak a díszítésre van gondom.
4./ Serpenyőben aranybarnára megpirítottam a kókuszreszeléket, egy citrom héjából pedig citromhéj-forgácsot készítettem. Következett a díszítés: a maradék 2dl tejszínt kemény habbá vertem és a torta tetejére kentem; a kókuszos müzliszeletekből háromszög formákat vágtam ki és a torta tetejére helyeztem, megszórtam a kókuszreszelékkel és a citromhéjjal.

Tényleg nyárias és könnyű lett ez a torta, a fele el is fogyott első körben:)


 Kedvére próbálkozhat mindenki kedvére a fentiek közül, csak ajánlani tudom!
Jó étvágyat!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése